Prvý koncert v rámci hudobného cyklu 25 MUSICA BRATISLAVENSIS bude venovaný hudobnému odkazu klasicizmu, ktorého významné stopy sú neoddeliteľne späté s dejinami Bratislavy.


Bratislava – v 18. storočí známa ako Prešporok (Presbourg) – bola v druhej polovici tohto storočia významným kultúrnym a hudobným centrom Habsburskej monarchie. Ako korunovačné mesto, sídlo ostrihomského arcibiskupa a významný spoločenský uzol zohrávala dôležitú úlohu pri formovaní hudobného života monarchie, najmä v období vrcholného klasicizmu.


Koncert Prešporská hudobná akadémia je dramaturgicky zameraný na tvorbu skladateľov, ktorých život a dielo súviseli s územím dnešného Slovenska. V programe zaznejú diela viacerých významných osobností klasicizmu, ako napríklad: kontrabasistu a skladateľa Johanna Matthiasa Spergera, ktorý pôsobil aj na Slovensku, Josepha Haydna, reprezentanta vrcholného klasicizmu európskeho formátu, ako aj Antona Zimmermanna, dvorného kapelníka Batthyánovského orchestra a jedného z najvýznamnejších hudobníkov vtedajšieho Prešporka.


Zvláštnu pozornosť si zaslúžia dve výnimočné kompozície pre historický nástroj violone (viedenské terc-kvartové ladenie), ktoré vznikli priamo v Prešporku.


Koncert pre violone D dur od Antona Zimmermanna predstavuje podľa najnovšieho výskumu sólistu Jána Prievozníka pravdepodobne jeden z najstarších dochovaných koncertov pre tento historický nástroj. Skladba bola vytvorená pre Jozefa Kämpfera – všestranného hudobníka, ktorý pôsobil ako violonista, gambista a violončelista v Batthyánovskom orchestri. Dielo, ktoré bolo donedávna prakticky neznáme, patrí medzi raritné kompozície tohto obdobia a svoju novodobú premiéru vďačí práve iniciatíve Jána Prievozníka.